Tervetuloa helv… pudotuspeleihin!

(“Välkommen till helv… slutspelet!”)

Igår tog den långa grundserien i Liiga slut och för första gången någonsin tog Helsingforslaget HIFK hem segern. Men historiens vingslag var minst lika uppenbara i Vasa där ishockeylaget Vasa Sport för första gången någonsin gick till slutspelet. Grattis till det! Sport välkomnades, genom ett kabinettbeslut till ligan inför säsongen 2014-15.

För några veckor seden var jag själv på en Sport-match på Kopparön i Vasa. Då lyckades man besegra Kärpät med 2-1 efter förlängning. Då precis som många gånger tidigare lade jag märke till den rätt testosteronstinna och maskulina atmosfär som omringar Sports matcher. Detta är speciellt tydligt i den musik som framförs under Sports matcher, vilken står på en stadig punkbotten och som sedan kompletterats och breddats med musik av t.ex. Judas Priest, Nazareth andra klassiska rockband. Jag har för lite empiri från Sports matcher för att dra några uttömmande slutsatser men liknelserna till HIFK är uppenbara. Sen spelar man ju också Status Quos Whatever you want på Sports-matcher, något som man nog skulle dra sig för i andra ishallar där rivaliteten till HIFK är starkare.

Dock är Sport ännu mera ”smutsiga” än HIFK som med sin rockiga image har tydligare inflytande från Rock ‘n’ roll och sydstats Rhythm ’n’ blues. Sports lite skitiga musikprofil vill jag påstå kommer från kontanterna till punken och framförallt den finskspråkiga punkscenen i Vasa där speciellt gruppen Klamydia har varit väldigt framträdande.

När TV-kanalen Nelonen Sport intervjuade Klamydias frontfigur och solist Vesa “Vesku” Jokinen, lyfte han fram att Sport för honom är ”Vaasalaisuuden symboli” (“En symbol för Vasa[ländskehet?]). Man kan också påstå att Klamydia i någon mån är en symbol som för Vasa. Lite på samma sätt som att Turmion Kätilöt har en koppling till Kuopio och Kalpa. (Dock känner jag inte till huruvida hårdrocksbandet utöver de låtar de har skrivit för Kalpa har influerat lagets musikaliska profil i arenan.)

Det som Nelonen inte lyfte fram alls i sitt annars intressanta reportage om Vesku Jokinens kopplingar till Sport var de starka musikaliska banden. Detta trots att det torde vara syftet varför det överhuvudtaget är relevant att intervjua Vesku. Kanske tog med dessa kopplingar för givet (och t.o.m. unnade sig att klippa in bakgrundsmusik utan någon som helst koppling till Vasa eller Sport). Visst, en stor del av de som har följt med ishockey en längre tid vet kanske, jag säger kanske, att Vesku Jokinen och Klamydia bl.a. har gjort låten som nu används som Sports mållåt nämligen Sportti Voittaa (“Sport vinner”). Låten fanns med på mini-cd:n Suomi on sun som man gav ut självständighetsdagen 2002. Vesku figurerar, om än mera i bakgrunden, i bandet Brups som tidigare skrivit låtarna Kotkat samt 400v. till Sport. Här firar alla tillsammans Sports Mestis-guld (“div 1.”-guld) på torget våren 2011. Kotkat betyder “örnarna” och örnen är som symbol något som förenar både Sport och Vasa.

Klamydia har också gett ut en singel Tervetuloa helvettiin (“Välkommen till helvetet”) där man sjunger tillsammans med supportergruppen Red Army vilka är de som har gjort uttrycket känt i ishockeyfinland.

”Ylikovaa, ylilujaa*,
taas kuuluu huuto Vaasasta
Pohjanmaalla ei kumarrella
ja kotka nousee/liitää/iskee taas”

“För starka, för kraftfulla,
igen hörs rop från Vasa
I Österbotten bugas det inte
och örnen stiger /glider/slår igen” (skribentens översättning)

Refrängen citerad ovan antyder att man inte bugar för någon eller något, en attityd med tydliga kopplingar till punkens orädda och provocerande attityd. Hänvisningen till Pohjanmaa (Österbotten) kan säkert också ses som en förlängning av den österbottniska lokalpatriotismen i vilken det ingår ett visst “herrhat” (herraviha), speciell för herrarna innanför “Ring 3” i Helsingfors. Intressant nog kallade Vesku spelarna för ”herrat” i Nelonens intervju. Det finns säkert många andra saker och motsättningar som kan problematiseras, exempelvis att ishockeyn idag är en väldigt kommersiellt exploaterad och teknisk sport vilket står i kontrast till den, åtminstone från början, väldigt anti-kommersiella DIY-punkideologin.

En annan problematik knuten till lokal identitet är att Vasa Sport eller kanske man borde säga Vaasan Sport, vilket är dess finska namn, har en rätt finsk image trots att man har en rätt långt tvåspråkig fanbase. I en rätt uppmärksammad intervju från hösten 2014 när Sport gjorde debut i ligan, var det rentav en av spelarna som hänvisade till engelska och sportens internationalisering för att förklara efterleden ”Sport”  i föreningens namn. (Sport grundades 1939 som IF Sport, Idrottsföreningen Sport). Ordet “sport” är problematisk då det inte finns inte i det finska språket och skulle där blir översättas som ”urheilu”. I sina låtar har Klamydia också vanligtvis förfinskat namnet till det vardagligare ”Sportti”.

Låten Tervetuloa helvettiin är i övrigt en intressant överbryggning mellan den medierade (inspelade) supporterkulturen samt den som tar plats i ishallen. I ishallen, kallad Kopparön, är supportrarna på den så kallade ”Sundom Stå”-läktaren idag kända för att sjunga ”tervetuloa helvettiin” i en nedsläckt ishall då bortalaget gör entré. När jag besökte min senaste Sport-match var också denna del av evenemanget som var den mest intressanta och fascinerande. Ritualen samt samspelet mellan fansen och föreningen är fascinerande. (Nej, detta är inte min film)

Sports kontakter till punk & rock kan inte förbises men det verkar ha funnits vissa tendenser att försöka bredda den musikaliska grunden även mot den stereotypt rätt maskulina Suomi-rap genren. Hur annars kan man förklara KLASS1KKO:s Sport Anthem (Koita Ottaa Kii) från 2013 som har producerats i samarbete med föreningen. Huruvida den överhuvudtaget används idag kan jag inte yttra mig om, inte heller känner jag till om det finns en lika viril rap- som punkscen i Vasa. Det som dock är klart är att de rap­­låtar som har getts ut i anknytning till det finska landslaget har stått som förebild för KLASS1KKO:s Sport Anthem.

Med detta sagt återstår det bara att se hur långt örnen flyger i slutspelet.

 

*EDIT 11.03 kl. 15.05 Enligt den Vimpeli-baserade twittraren Viimeinen Löyjä är ord som t.ex. ylikivaa, ylihyvää, ylikovaa och ylimakeeta, alltså ord med förleden yli- (direktöversatt överbra) karaktäristiskt för (finska) talspråket i Vasa.

Se även http://www.city.fi/ilmiot/suomi-opas+08+vaasa/2745: “Vaasassa kaikki on joko ylihyvää, ylisuurta tai ylihauskaa. Puhekielestä viisastuneena jopa kaupunki on ottanut yli-sanan markkinointisloganikseen: tervetuloa Ylisiistiin Vaasaan!”

Advertisements

2 thoughts on “Tervetuloa helv… pudotuspeleihin!

  1. No one like us

    Cheerleaders tycker jag är ett större problem där de inte finns någon koppling alls till hockeyn eller staden, förutom att de är äldre män som tycker de vore trevligt med lättklädda unga kvinnor. Vasa är en av de få i Liigan som inte har

    Växt upp i Vasa. Följt hockeyn och är kanske blind och döv, men jag tror att VI men framför allt både samhället och liigan har vart med och hjälpt att skapa vår “kultur”

    Idrottsliga, idrott skall alltid vara rättvist och de är inte finsk hockey. Den har mer likheter med KHL än Elitserien.
    Stängd liga (där bla klubbar som HIFK bla vart pådrivande)
    “Ligakvalet” mot Ässät kunde man ju skriva en bok kring
    Kabinett beslutet, pinsamt
    Känslan att alltid man får arbets i uppförsbacke både att man är från Vasa och som supporter till Vasa Sport osv
    Två språkligheten osv
    Många lag tycker de är jobbigt när bi kommer

    Man gör mycket bra i Vasa. Finns mycket gemenskap, humor men framför allt kärlek på läktaren som de är få ställen i Finland har skapat. Bra bortfölje oxå.

    Sidospår men saker man läser sällan om.
    Vi har alltid haft bra bortaresor men om man som supporter åker till Jyväskylä, betalar massa pengar, tar ledigt från jobbet och blir tvingad att stå bakom en betongpelare där du inte ser hela rinken. Bli tvingad att betala dyra pengar för en öl osv
    När man klagar till Jyp under matchen att man inte ser, förstår de inte varför vi är så arga. Inte journalister heller för de behöver inte betala för att stå bakom en btg pelare.
    Hockeyn är skit och domarn värdelös. Hallen suger och de finns ingen hemma klack att sjunga ner.
    Klart de blir vi mot dom.

    Men visst, vi ber ingen älska oss, de kanske är punk. Så länge vi berör andra, är jag nöjd

    Reply
    1. Kaj Ahlsved Post author

      Tack för din kommentar! Cheerleaders är ett kapitel för sig och du har helt rätt i att kopplingen till ishockey är vag där. Personligen uppskattar jag att Sport int har cheerleaders. Fenomenet är något som har kommit med influenserna från nordamerika. Det som jag har noterat är att i de finska ishallarna är cheerleaders underlydande den musik som spelas i hallen – ingen musik ingen dans och vilken funktion de fyller utöver att vara något man lite pinsamt noterar via skärmen är inte helt uppenbar.

      Vad gäller Sport finns det en intressant koppling mellan samhället, fansen och laget vad gäller utformandet av kulturen. Den kopplingen lyfte jag här fram genom Klamydia och Vasas punkscen, något som Nelonen i sitt inslag helt förbisåg. Sen kan man som forskare problematisera kopplingen på många sätt. Även exempelvis Jokerit och HIFK:s kulturer innehåller en del motsättningar. Den “moderna” idrotten som är en del av underhållningsindustrin tenderar att bli allt mer toppstyrd och frågan är hur aktiva supportrar och hejarklackar i framtiden ska kunna vara medskapare då stora lag gärna vill servera den breda publiken en produkt mer än en kultur. Samtidigt, om alla bara tittar på, vem är det då som skapar kulturen?

      Lagidrott i största allmänhet handlar ju om vi mot dom. Lycka till mot TPS idag.

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s